Thursday, February 9, 2017

​ព្រះបាទ​ពញាយ៉ាត​មក​សាង​រាជធានី​ថ្មី​នៅ​ភ្នំពេញ

ប្រវត្តិ​ព្រះបាទ​ពញាយ៉ាត​រំដោះ​ក្រុង​អង្គរ​ពី​សៀម (ភាគ​២២)
ដោយ ជុន ច័ន្ទបុត្រ

ព្រះបាទ​ពញាយ៉ាត ដែល​គ្រងរាជ្យ​នៅ​ពាក់​កណ្ដាល​ទី​មួយ​នៃ​សតវត្ស​ទី​១៥ គឺ​ជា​ព្រះមហាក្សត្រ​ដែល​ជាប់​ព្រះនាម​ក្នុង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ ថា​ជា​ក្សត្រា​អង់​អាច​ក្លាហាន វាយ​រំដោះ​យក​ក្រុង​អង្គរ ពី​សៀម មក​វិញ​បាន ហើយ​ព្រម​ទាំង​ស្ដេច​ដែល​លើក​រាជធានី​មក​តាំង​នៅ​ក្រុង​ភ្នំពេញ​សព្វថ្ងៃ​នេះ​ផង។


ខ.៨ ព្រះបាទ​ពញាយ៉ាត (ឆ្នាំ​១៣៩៤-ឆ្នាំ​១៤៦៣)

នៅ​ពេល​ដែល​ទ័ព​សៀម បាន​ចូល​មក​លុក​លុយ​វាយ​បែក​ក្រុង​អង្គរ ជា​លើក​ទី​ពីរ នៅ​ឆ្នាំ​១៣៩៣ នោះ ចៅ​ពញាយ៉ាត ដែល​ជា​ព្រះរាជ​បុត្រ​របស់​ព្រះបាទ​សុរិយោវង្ស (ព្រះមហាក្សត្រ​ដែល​បាន​រំដោះ​ក្រុង​អង្គរ​ពី​កណ្ដាប់​ដៃ​សៀម លើក​ទី​១​មក​វិញ) បាន​រត់​រួច ហើយ​ភៀស​ព្រះអង្គ​ទៅ​រៀបចំ​កេណ្ឌ​ទ័ព និង​បោះ​ទីតាំង​មូលដ្ឋាន​ហាត់​ហ្វឹកហ្វឺន​ទ័ព​នៅ​ទួល​បាសាន ទីឋាន​ដែល​ព្រះបិតា​ព្រះអង្គ​ធ្លាប់​បាន​ប្រើប្រាស់​ជា​មូលដ្ឋាន​ទ័ព​ពី​លើក​មុន។

ក្រោម​ការ​ដឹក​នាំ​របស់ ពញាយ៉ាត ទ័ព​ខ្មែរ​បាន​រីក​ចម្រើន​យ៉ាង​ឆាប់​រហ័ស​បំផុត គឺ​រយៈពេល​តែ​ប្រាំ​ខែ​ប៉ុណ្ណោះ ទ័ព​ខ្មែរ​អាច​មាន​សមត្ថភាព​វាយ​រំដោះ​យក​ក្រុង​អង្គរ​មក​វិញ​បាន។ ប៉ុន្តែ​មុន​នឹង​ទ័ព​ធំ​ចូល​វាយ​លុក​ក្រុង​អង្គរ​លើក​នេះ ព្រះអង្គ​បាន​ប្រើ​ឧបាយកល​អោយ​អាមាត្យ​ជំនិត​ពីរ​នាក់ ឈ្មោះ ពេជ្រ និង​ពៅ ដែល​ជា​បង​ប្អូន​បង្កើត ដឹក​នាំ​ទាហាន​ស្ម័គ្រ​ចិត្ត ១០​នាក់ ទៅ​សារភាព​សុំ​ចុះ​ចូល​ជាមួយ​ស្ដេច​សៀម ព្រះឥន្ទរាជា ដែល​សោយរាជ្យ​ក្នុង​ក្រុង​អង្គរ។ ហើយ​ភ្លាម​នោះ ដោយ​ឃើញ​ថា​ស្ដេច​សៀម ភ្លេច​ខ្លួន​ហើយ បង​ប្អូន​ទាំង​ពីរ​នាក់ ក៏​ដក​កាំបិត​ស្នៀត​ដែល​លាក់​ក្នុង​ផ្នួង​សក់ ស្ទុះ​ទៅ​ចាក់ ព្រះឥន្ទរាជា សុគត​ទៅ។ ពេល​នោះ សភាព​ជ្រួល​ច្របល់​ក្នុង​មហា​នគរ​ក៏​ផ្ទុះ​ឡើង។ ឯ​សម្ដេច​ចៅ​ពញាយ៉ាត​រាជា ដែល​ទ្រង់​បាន​ត្រៀម​ទ័ព​រួច​ជា​ស្រេច ក៏​ទ្រង់​វាយ​សម្រុក​ចូល​ក្រុង​អង្គរ ដោយ​ជោគជ័យ ហើយ​ទីបំផុត ក៏​បាន​រំដោះ​រាជធានី​អង្គរ​អោយ​រួច​ផុត​ពី​កណ្ដាប់​ដៃ​សៀម មក​វិញ​នៅ​ឆ្នាំ​១៣៩៤។

នៅ​ទី​បញ្ចប់​នៃ​សង្គ្រាម សម្ដេច​ពញាយ៉ាត បាន​ឃើញ​ស្រី​ម្នាក់​កំពុង​ក្រាប​យំ​ប្រប​កោដិ​ស្ដេច​សៀម ព្រះឥន្ទរាជា ព្រះអង្គ​ទ្រង់​ក៏​សួរ​នាំ​ព័ត៌មាន​សព្វ​បែប​យ៉ាង ហើយ​បាន​ដឹង​ថា នាង​ឈ្មោះ ស៊ីសាងាម ជា​បង​ប្អូន​ជីដូនមួយ​ផង និង​ជា​ព្រះ​ម្នាង​របស់​ឥន្ទរាជា ផង។ ព្រះអង្គ​ទ្រង់​សព្វ​ព្រះរាជ​ហឫទ័យ​ណាស់ ហើយ​ទ្រង់​លើក​យក​អ្នក​ម្នាង ស៊ីសាងាម ជា​ស្រី​សៀម នោះ​ទុក​ជា​ព្រះ​ស្នំ​ឯក។

ក្រោយ​ពី​បាន​ទទួល​ជោគជ័យ​ជា​ស្ថាពរ​ហើយ សម្ដេច​ព្រះ​សុគន្ធា​រាជា គណៈ​រាជគ្រូ បុរោហិត រាជវង្សានុវង្ស អង្គ​អគ្គមហាសេនា សេនាបតី​មន្ត្រី​តូច​ធំ ខ្ញុំ​រាជការ ក៏​យាង​សម្ដេច​ចៅ​ពញាយ៉ាត អោយ​ឡើង​សោយរាជ្យ ដែល​មាន​ព្រះនាម​ក្នុង​រាជ្យ​ថា ព្រះបាទ​សម្ដេច​ព្រះ​រាជឱង្ការ ព្រះ​បរម​យ៉ាត​រាជាធិរាជ។ ហើយ​ព្រះអង្គ​ទ្រង់​គ្រងរាជ្យ​ដោយ​ទសពិធរាជធម៌ ព្រះអង្គ​ទ្រង់​បាន​ទំនុក​បម្រុង​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​យ៉ាង​ក្រៃលែង ហើយ​រាស្ត្រ​ប្រជា​គ្រប់​គ្នា​ក៏​ទទួល​បាន​សុខ​សន្តិភាព​ជា​រៀង​រហូត​នៅ​ក្នុង​រាជ្យ​របស់​ព្រះអង្គ។

ចំពោះ​នយោបាយ​ក្រៅ​ប្រទេស​វិញ ព្រះអង្គ​ទ្រង់​បាន​ចង​ស្ពាន​មាន​មេត្រី​ជាមួយ​ប្រទេស​ចិន ដោយ​បាន​បញ្ជូន​រាជទូត​ទៅ​កាន់​ប្រទេស​ចិន នៅ​ឆ្នាំ​១៤២១ នៃ​គ.ស ថែម​ទៀត​ផង។

ពេល​ឡើង​សោយរាជ្យ ព្រះអង្គ​ទ្រង់​បាន​ទទួល​ពិធី​រាជាភិសេក​នៅ​រាជធានី​អង្គរ ប៉ុន្តែ​ព្រះអង្គ​ទ្រង់​សោយ​ទិវង្គត​នៅ​រាជធានី​ភ្នំពេញ ជា​រាជធានី​ដែល​ព្រះអង្គ​បាន​កសាង​ឡើង​នៅ​ឆ្នាំ​១៤៣៤ ហើយ​ព្រះ​អដ្ឋិធាតុ​ព្រះអង្គ ត្រូវ​បាន​គេ​តម្កល់​ក្នុង​មហា​ចេតិយ​ដែល​សាង​ឡើង​ដោយ​ព្រះរាជបុត្រ​ព្រះអង្គ នៅ​លើ​ភ្នំ​ដូនពេញ សព្វថ្ងៃ​នេះ។ គឺ​ព្រះបាទ​ពញាយ៉ាត នេះ​ហើយ​ដែល​បាន​ប្ដូរ​រាជធានី​ពី​អង្គរ មក​ទួល​បាសាន រួច​មក​ភ្នំពេញ ឬ​ចតុមុខ។

ឯ​កាល​បរិច្ឆេទ​នៃ​រជ្ជកាល​របស់​ព្រះអង្គ​វិញ មាន​ឯកសារ​ខុសៗ​គ្នា​ជាច្រើន​ដូច​ជា៖

ឯកសារ​មហា​បុរស​ខ្មែរ ថា​ពី​ឆ្នាំ​១៣៨២ ដល់​ឆ្នាំ​១៤២៩
ឯកសារ​ព្រះរាជ​ពង្សាវតារ នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា របស់​ក្រសួង​អប់រំ ឯកសារ​ម្ចាស់​ក្សត្រិយ៍​ម៉ាលិការ និង​ឯកសារ លោក រ.គោវិទ ថា​ពី​ឆ្នាំ​១៤២១ ដល់​ឆ្នាំ​១៤៦២។
ឯកសារ លោក ត្រឹងងារ ថា​ពី​ឆ្នាំ​១៣៩៤ ដល់​ឆ្នាំ​១៤៦៣ និង

ឯកសារ​របស់ លោក ដូហ្វាំង មឺនីញ៉េ ថា​ពី​ឆ្នាំ​១៤៣២ ដល់​ឆ្នាំ​១៤៦៧៕

មូលហេតុ​ព្រះបាទ​ពញាយ៉ាត​មក​សាង​រាជធានី​ថ្មី​នៅ​ភ្នំពេញ (ភាគ​២៣)
ដោយ ជុន ច័ន្ទបុត្រ

នៅ​ដើម​សតវត្ស​ទី​១៥ ព្រះរាជា​ខ្មែរ​សម័យ​នោះ គឺ​ព្រះបាទ​ពញាយ៉ាត បាន​សម្រេច​ព្រះទ័យ​បោះ​បង់​ចោល​ក្រុង​អង្គរ រួច​កសាង​រាជធានី​ថ្មី ដំបូង​នៅ​ទួល​បាសាន បន្ទាប់​មក​នៅ​ភ្នំពេញ ដែល​បាន​ក្លាយ​ជា​រាជធានី​នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា រហូត​មក​ដល់​បច្ចុប្បន្ន​នេះ។
ជា​បន្ត​ទៅ​ទៀត​នេះ លោក ជុន ច័ន្ទបុត្រ សូម​រៀបរាប់​ជូន​អំពី​មូលហេតុ​មួយ​ចំនួន ដែល​ជំរុញ​អោយ​មាន​ការ​រុះរើ​រាជធានី​ពី​តំបន់​អង្គរ មក​ភ្នំពេញ នេះ។
២. ការ​បោះ​បង់​ចោល​ក្រុង​អង្គរ និង​ការ​កសាង​រាជធានី​ថ្មី
ជោគជ័យ​ក្នុង​ការ​វាយ​ដណ្ដើម​យក​រាជធានី​អង្គរ ពី​កណ្ដាប់​ដៃ​ពួក​សៀម ឈ្លាន​ពាន​មក​វិញ​នៅ​ឆ្នាំ​១៣៩៣ ឬ​ឆ្នាំ​១៣៩៤ របស់​ព្រះបាទ​ពញាយ៉ាត បាន​ធ្វើ​អោយ​ជម្លោះ​រវាង​សៀម និង​ខ្មែរ មាន​សភាព​ស្ងប់ស្ងាត់​អស់​រយៈ​កាល​យ៉ាង​វែង​បង្គួរ។ បន្ទាប់​ពី​នោះ ព្រះបាទ​ពញាយ៉ាត ទ្រង់​សោយរាជ្យ​ដោយ​ទសពិធរាជធម៌ នៅ​រាជធានី​អង្គរ និង​ជំរុញ​ប្រទេស​ជាតិ​អោយ​មាន​សុខ​សន្តិភាព។ ប៉ុន្តែ ដោយ​មាន​ការ​បារម្ភ​ថា ក្រុង​អង្គរ​ស្ថិត​នៅ​ជិត​សៀម ពេក ព្រោះ​ពេល​នោះ​ខេត្ត​ភាគ​ខាង​លិច​ទាំង​ឡាយ​របស់​ខ្មែរ ត្រូវ​ពួក​សៀម ទន្ទ្រាន​យក​បាន​ច្រើន​ណាស់​ទៅ​ហើយ និង​ដោយ​ហេតុ​ថា ប្រជារាស្ត្រ​ខ្មែរ​ជាច្រើន ត្រូវ​ពួក​សៀម កៀរ​យក​ទៅ​ស្រុក​សៀម និង​ម្យ៉ាង​ទៀត ក្នុង​សង្គ្រាម​ប៉ុន្មាន​លើក​ជាមួយ​សៀម មក​នេះ ប្រជារាស្ត្រ​ខ្មែរ​ក៏​ស្លាប់​បាត់​បង់​ជីវិត​អស់​ជាច្រើន​ផង ដែល​ជា​ហេតុ​ធ្វើ​អោយ​ខ្មែរ​នៅ​សល់​គ្នា​តិច សម្រាប់​ការពារ​ក្រុង​អង្គរ​ដ៏​ធំ​ទូលាយ។

ឯកសារ​ខ្លះ​ទៀត​បាន​បញ្ជាក់​ថា ពេល​នោះ​មាន​គ្រោះ​រាំង​ស្ងួត​ដ៏​ធ្ងន់ធ្ងរ​បំផុត​ផង គឺ​ទឹក​ស្ទឹង​អង្គរ ត្រូវ​ចុះ​ជាង​ពីរ​ម៉ែត្រ​កន្លះ បារាយណ៍ អាង​ទឹក​ធំៗ ប្រឡាយ​ទឹក ត្រូវ​ស្ងួត​ហួតហែង ខ្វះ​ទឹក​ធ្វើ​ស្រែ​ចម្ការ​ច្បារ​ដំណាំ​បង្កបង្កើត​ផល​កសិកម្ម បណ្ដាល​អោយ​ពិបាក​រក​ស្បៀង​អាហារ​សម្រាប់​ចិញ្ចឹម​ជីវិត​រាស្ត្រ​ប្រជា ព្រះរាជ​បរិពារ​នៃ​រាជវាំង ព្រម​ទាំង​ចិញ្ចឹម​ទ័ព​ផង ព្រះបាទ​ពញាយ៉ាត ក៏​ទ្រង់​ពិភាក្សា​នឹង​សម្ដេច​ព្រះ​សុគន្ធា រាជគ្រូ​បុរោហិត ព្រះរាជវង្សានុវង្ស អង្គ​អគ្គមហាសេនាបតី មន្ត្រី​តូច​ធំ​ខ្ញុំ​រាជការ ហើយ​បាន​មតិ​យល់​ព្រម​ទាំងអស់​គ្នា ថា​ត្រូវ​លើក​រាជធានី​ចេញ​ពី​តំបន់​អង្គរ។

នៅ​ឆ្នាំ​១៤៣១ ឯកសារ​ខ្លះ​ថា​ឆ្នាំ​១៤៣៣ ព្រះអង្គ​ក៏​ទ្រង់​លើក​ព្រះរាជធានី​ពី​អង្គរ ទៅ​តាំង​នៅ​ឯ​ទួល​បាសាន ជា​ទី​ស្ថាន​ជ័យ​ភូមិ​ដែល​ព្រះអង្គ​ធ្លាប់​បាន​តាំង​ជា​ក្បួន​ទ័ព ហើយ​វាយ​រំដោះ​ក្រុង​អង្គរ ដោយ​ជោគជ័យ​មក​វិញ​នោះ ហើយ​តាំង​នាម​ព្រះ​នគរ​ថា ព្រះ​វាំង​ថ្មី។ ប៉ុន្តែ ដោយ​មាន​ទឹក​ជំនន់​ធំ​ខុស​ធម្មតា ព្រះអង្គ​ទ្រង់​គង់​នៅ​ទួល​បាសាន បាន​តែ​មួយ​ឆ្នាំ​ប៉ុណ្ណោះ គឺ​ឆ្នាំ​១៤៣២ ឬ​ឆ្នាំ​១៤៣៤ ព្រះបាទ​ពញាយ៉ាត ក៏​ទ្រង់​ប្ដូរ​រាជធានី​ពី​ទី​នោះ មក​តាំង​នៅ​ភ្នំ​ដូនពេញ​ចតុមុខ វិញ។

ក្នុង​ការ​សាង​រាជធានី​ថ្មី​នេះ ព្រះអង្គ​ទ្រង់​ត្រាស់​បង្គាប់​អោយ​សម្ដេច​ចៅពញាកែ និង​ឧកញ៉ា​ហោរាធិបតី​ខៀវ ទៅ​ពិនិត្យ​ទី​ស្ថាន​ជិតៗ​ភ្នំ​ដូនពេញ (ជា​ភ្នំ​ដែល​គេ​និទាន​តៗ​គ្នា​ថា មាន​ដូនជី​ម្នាក់​ឈ្មោះ​ដូនពេញ បាន​នាំ​ញាតិ​មិត្ត និង​ពុទ្ធសាសនិក​ទាំងអស់ កសាង​ឡើង​ដើម្បី​តម្កល់​ព្រះពុទ្ធ​រូប​បួន​ព្រះអង្គ និង​បដិមា​ថ្ម ដែល​គាត់​រើស​បាន​នៅ​នឹង​គល់​ដើម​គគីរ​អណ្ដែត​ទឹក​ទៅ​ទើរ​ត្រង់​កំពង់​ទឹក​របស់​គាត់)។ លុះ​ពិនិត្យ​សព្វ​គ្រប់​ហើយ ហើយ​យល់​ថា តំបន់​ដែល​ស្ថិត​នៅ​ទិស​អាគ្នេយ៍​ភ្នំ​ដូនពេញ​នេះ មាន​ជ័យ​ភូមិ​ល្អ ក៏​នាំ​គ្នា​សម្រេច​ថា​ត្រូវ​ជ្រើស​រើស​យក​ទីនេះ សម្រាប់​ស្ថាបនា​រាជធានី​ថ្មី។

ព្រះអង្គ​ទ្រង់​ត្រាស់​បញ្ជា​ចៅពញា​តេជោ ចៅហ្វាយ​ស្រុក​ខេត្ត​សំរោងទង អោយ​កេណ្ឌ​រាស្ត្រ​ទៅ​លើក​ដី​ចាក់​បំពេញ​តំបន់​ជុំវិញ​វត្ត​ភ្នំ​អោយ​បាន​ខ្ពស់ ហើយ​រាប​ស្មើ កុំ​អោយ​ទឹក​លិច។ ឯ​ទី​ដែល​ចៅពញា​តេជោ អោយ​រាស្ត្រ​ជីក​យក​អាចម៍​ដី​នោះ ក៏​ក្លាយ​ទៅ​ជា​បឹង​មួយ​ធំ​ជាប់​ឈ្មោះ​ជា​បឹង​តេជោ ត​រៀង​មក។ ទ្រង់​ត្រាស់​បញ្ជា​អោយ​ឧកញ៉ា​វង្សាអនុជិតផ្លុង ចៅហ្វាយ​ខេត្ត​ស្រុក​បាទី ឯកសារ​ខ្លះ​ថា​ចៅពញា​រាជា​មេត្រី​ផ្លុង ចៅហ្វាយ​ស្រុក​កោះឫស្សីកែវ អោយ​ជីក​ព្រែក​ទម្លាយ​ពី​បឹង​ពោងពាយ ភ្ជាប់​មក​ទន្លេ ដើម្បី​យក​ទឹក​ប្រើប្រាស់។ ព្រែក​នេះ​ក៏​ជាប់​ឈ្មោះ​ជា​ព្រែក​ពាមផ្លុង រៀង​មក។

បន្ទាប់​មក ព្រះអង្គ​ទ្រង់​តាំង​រាជធានី​ស្ថាបនា​រាជវាំង សង់​ប្រាសាទ ព្រះរាជ​មន្ទីរ​ត្រឡែងកែង ខ្វាត់​ខ្វែង​ទាំង​ក្នុង​ក្រៅ ព្រម​ទាំង​ដំណាក់​តូច​ធំ ហើយ​ទ្រង់​អោយ​តាំង​មុខ​ព្រះបរមរាជវាំង បែរ​ទៅ​បូព៌ា​ទិស។

ដើម្បី​ជា​កិច្ច​ការពារ​រាជធានី​នេះ ព្រះអង្គ​ទ្រង់​ព្រះរាជ​បញ្ជា​អោយ​ជីក​គូ​ទឹក និង​លើក​ដី​ជា​កំពែង តាំង​ជា​សើន ជា​បន្ទាយ ជុំវិញ​រាជធានី។ ក្រៅ​ពី​កិច្ច​ការពារ​រាជធានី និង​រៀបចំ​ប្រព័ន្ធ​ជលផល​សម្រាប់​របរ​កសិកម្ម​នៅ​ជាយៗ​នៃ​រាជធានី​នេះ ព្រះបាទ​ពញាយ៉ាត ទ្រង់​បាន​ចាត់​អោយ​សាងសង់​វត្ត​អារាម​ជាច្រើន ដែល​មាន​វិហារ ចេតិយ កុដិ សាង​ពី​ឥដ្ឋ​បូក​កំបោរ ដូច​ឯកសារ​ខ្លះ​បាន​អធិប្បាយ​ថា ព្រះអង្គ​បាន​សាង​ព្រះវិហារ​វត្ត​ភ្នំ ដែល​ជា​វិហារ​ដែល​បាន​សាង​ដោយ​ដូនពេញ ហើយ​ត្រូវ​ទ្រុឌទ្រោម​ទៅ​ជា​ថ្មី​វិញ ដោយ​ពង្រីក និង​ពូន​ភ្នំ​អោយ​កាន់​តែ​ខ្ពស់​ជាង​ដើម ក្រាល​ថ្ម​នៅ​កំពូល​ខាង​លើ និង​សាង​ចេតិយ​មួយ​ធំ​ពី​ក្រោយ​ព្រះវិហារ​ទៀត​ផង។ សាង​វត្ត​ពីរ​នៅ​អម​ខាង​កើត​វត្ត​ភ្នំ គឺ​វត្ត​ធម្មលង្កា និង​វត្ត​កោះ។

វត្ត​មួយ​ទៀត​នៅ​ខាង​ត្បូង​អូរ​ចិន​ដំដែក គឺ​វត្ត​ព្រះពុទ្ធ​ឃោសារាម ឬ​វត្ត​ចិន​ដំដែក។ វត្ត​មួយ​ទៀត​នៅ​ត្រង់​មាត់​ទន្លេ​ក្បែរ​ពាម​ព្រែក​ឧកញ៉ា​ផ្លុង គឺ​វត្ត​ពាមផ្លុង។ វត្ត​មួយ​នៅ​ត្រង់​ចេតិយ​ធំ ហៅ​វត្ត​ឧណ្ណាលោម។ នៅ​ខាង​មុខ​វត្ត​នេះ​ជិត​មាត់​ទន្លេ ព្រះរាជា​ទ្រង់​បាន​បញ្ជា​អោយ​សាង​អ្នក​តា​ចាំ​ស្រុក​មួយ​ឈ្មោះ អ្នកតា​ប្រាជ្ញ និង​វត្ត​មួយ​ទៀត គឺ​វត្ត​ខ្ពបតាយ៉ង គឺ​វត្ត​បទុមវតី សព្វថ្ងៃ ដែល​បើ​តាម​អក្សរ​ចារិក​នៅ​ទី​នោះ​ថា ព្រះបាទ​បរម​រាជា​ចៅ​ពញាយ៉ាត បាន​កសាង​វត្ត​នេះ​នៅ គ.ស ១៤៤២ ហើយ​ដាក់​ឈ្មោះ​ថា វត្ត​ខ្ពបតាយ៉ង ព្រោះ​នៅ​ខាង​ត្បូង​វត្ត​នេះ​មាន​ខ្ពប គឺ​ដី​ទំនាប​មាត់​ទន្លេ​របស់​តា​យ៉ង។

លុះ​សម្រេច​ការ​កសាង​ហើយ ព្រះរាជា​ទ្រង់​តាំង​ប្រទាន​នាម​ព្រះ​នគរ​ថ្មី​នេះ ថា​ជា​ក្រុង​ចតុមុខ​មង្គល​សកល​កម្ពុជា​ធិបតី​ខត្តិយា​មហា​នគរ។ ឯ​ទី​ប្រជុំ​ទន្លេ​ទាំង​៤ ដែល​ស្ថិត​នៅ​មុខ​រាជធានី​នេះ ក៏​ទ្រង់​បាន​ប្រសិទ្ធិនាម​ថ្មី​ថា ទន្លេ​ចតុមុខ​ពី​ពេល​នោះ​មក​ដែរ៕

No comments:

Post a Comment